För- och nackdelar med affiliatemarknadsföring

Det finns många för- och nackdelar med affiliatemarknadsföring, och här nedan har vi listat de kanske allra viktigaste. Låt oss börja med fördelarna:

+ Riskfritt
Den kanske största fördelen med just affiliatemarknadsföring är att det oftast är nästan helt utan risk för dig som affiliate. Om du inte betalar för att marknadsföra din webbplats, är de fasta kostnaderna oftast bara kopplade till domän och webbhotell – vilket bara rör sig om någon hundralapp per år. Du kan jobba hemifrån och har inget behov av en dyr lokal, dyra anställda eller dyra maskiner!

+ Intäkterna fortsätter komma
När annonserna väl är upplagda är livet som affiliate oftast rätt skönt. Intäkterna fortsätter (ofta) att rulla in år efter år och om du inte vill behöver du inte jobba fortlöpande med webbsidan. Vi rekommenderar dock att du alltid gör underhåll och mindre uppdateringar på sidan så att den känns fräsch.

+ Slipper leta annonsörer
Att försöka sälja annonsplatser är verkligen inte det allra lättaste, framför allt inte om du har en nystartad webbplats. Med affiliatemarknadsföring slipper du säljet och kan välja och vraka bland annonsörerna i affiliatenätverken!

+ Kan bedriva verksamhet över hela världen
Som affiliate kan du verka över hela världen. Starta webbsidor kan man göra över hela världen och så gott som alla affiliatenätverk har annonsörer på flera olika marknader och språk. Om du gör en hemsida som lyckas i Sverige, översätt den och pröva lyckan utomlands!

+ Tryggt med en mellanhand
Att ha ett affiliatenätverk som mellanhand må låta onödigt, men det är faktiskt riktigt skönt i många situationer. Om det uppstår betalningsproblem, problem med spårningen och andra jobbiga situationer, är det väldigt skönt att bara kunna kontakta supporten på affiliatenätverket så får de lösa problemet i fråga.

+ Funkar även utan registrerat företag
Affiliatemarknadsföring är en av få branscher där man i princip kan vara egenföretagare utan registrerat företag. Så gott som alla affiliatenätverk tar även emot medlemmar som inte har registrerat företag (F-skatt + moms), och de tar sedan hand om alla sociala avgifter och källskatter och betalar slutligen ut din ersättning som vanlig lön!

+ Enkel administration och bokföring
Du kan givetvis registrera ett företag för din affiliateverksamhet (vilket vi starkt rekommenderar om du omsätter en hyfsad summa). Om du gjort det kommer du snabbt att märka att bokföringen och allt det administrativa är väldigt lätt. Istället för att skicka och följa upp fakturor till tusentals annonsörer, får du en utbetalningsspecifikation varje månad från affiliatenätverket!

Och nu till nackdelarna:

- Betalas efteråt
Din ersättning betalas oftast ut i efterhand. Det dröjer inte sällan 1-2 månader efter köpet innan du får din provision.

- Annonsören kan avsluta samarbetet när som helst
På de flesta affiliatenätverken kan annonsörerna avsluta samarbetet med en specifik affiliate när de vill. Om du lagt massa tid på att bygga upp en hemsida koncentrerad kring ett enda erbjudande från en annonsör kan det bli väldigt tråkigt om den här annonsören mailar dig en dag och säger upp samarbetet…

- Stor konkurrens inom vissa nischer
Slutligen har det faktum att det är väldigt lukrativt att vara affiliate lett till att konkurrensen inom vissa lönsamma nischer är väldigt hög.

Sammanfattningsvis vill vi ändå påpeka att det finns få, om ens några, sätt som är så enkla att bygga upp en passiv inkomst med. Oavsett om du vill säga upp dig från ditt vanliga jobb och satsa helhjärtat på en onlinebaserad affiliateverksamhet eller om du bara vill dryga ut plånboken varje månad, är affiliatemarknadsföring utan tvekan nåt du bör testa!






This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

One Response to För- och nackdelar med affiliatemarknadsföring

  1. Pingback: 1journal